• ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
  • کد خبر: 90693
مس

گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG)، داده‌های اولیه مربوط به عرضه و تقاضای جهانی مس تا ژوئن 2024 را در بولتن ماه آگوست این گروه منتشر کرد.

به گزارش کالا خبر، داده‌های اولیه نشان می‌دهد، تولید معادن مس جهان در نیمه نخست ۲۰۲۴ حدود ۳.۱ افزایش یافته، به‌طوری‌که تولید کنسانتره ۲ درصد و استخراج به روش SX-EW حدود ۷ درصد رشد داشته است.

معادن مس

رشد تولید معادن در نیمه نخست ۲۰۲۴ ناشی از بهبود وضعیت تولیدات محدود شده یا کاهش‌یافته در آمریکا، اندونزی و شیلی نسبت به سال قبل همراه با افزایش تولید از پروژه‌های جدید یا توسعه پروژه‌های قبلی در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است.

شیلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس محتوای جهان با افزایش ۲.۴ درصدی تولید در این مدت در مقایسه با مدت مشابه قبل مواجه شد. تولید کنسانتره شیلی ۲.۵ درصد و تولید SX-EW این کشور ۲ درصد افزایش یافت. در پرو، تولید معادن مس با کاهش سطح تولید در تعدادی از معادن اصلی، ۲ درصد کاهش یافت.

برآورد شده است که تولید اندونزی ۳۳ درصد افزایش و محدودیت‌های عملیاتی فصل نخست سال ۲۰۲۳ در معادن گراسبرگ و باتو هیجائو بهبود یافته است. ‌تولید مس ایالات متحده با بهبود نسبت به نیمه نخست ۲۰۲۳ حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. از آنجا که تولید در معدن بزرگ مس پاناما در نوامبر گذشته به حالت تعلیق درآمد، دیگر هیچ محصول پانامایی در بازار وجود ندارد. همچنین تولید در جمهوری دموکراتیک کنگو به دلیل توسعه معدن کاموا و ظرفیت های جدید یا توسعه یافته در سایر معادن کوچک‌تر حدود ۸.۵ درصد رشد داشته است.

مس تصفیه شده

داده‌های اولیه نشان می‌دهد که تولید مس تصفیه‌شده جهان در نیمه نخست ۲۰۲۴ حدود ۶.۲ درصد افزایش یافته، به گونه‌ای که تولید اولیه (الکترولیتی و الکترووینینگ از سنگ معدن) حدود ۵.۷ درصد و تولید ثانویه (از قراضه) ۶.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. رشد تولیدات تصفیه شده جهان بیشتر در نتیجه عملکرد قوی در چین و جمهوری دموکراتیک کنگو به دلیل افزایش ظرفیت بوده است. چین و جمهوری دموکراتیک کنگو حدود ۵۳ درصد از تولید مس تصفیه‌شده جهان را تشکیل می‌دهند. داده‌های اولیه رسمی تولید مس تصفیه شده چین، نشان‌دهنده افزایش حدود ۷ درصدی به دلیل راه‌اندازی و گسترش کارخانه‌های ذوب اولیه و ثانویه (از قراضه) و پالایشگاه‌هاست. تولید مس تصفیه شده در ژاپن ۳.۷ درصد و در ایالات متحده ۱۵ درصد افزایش یافت. همچنین تولید مس تصفیه‌شده کنگو به دلیل تداوم افزایش کارخانه‌های جدید و توسعه ظرفیت الکترووینینگ حدود ۱۲درصد افزایش یافته است. همچنین داده‌های اولیه نشان می دهد که تولید جهانی مس ثانویه (از قراضه) ۶.۳ درصد افزایش یافت که به دلیل افزایش تولید در چین بود.

مصرف مس

داده‌های اولیه نشان می‌دهد که مصرف ظاهری مس تصفیه شده جهان در نیمه نخست ۲۰۲۴ حدود ۳.۳ درصد رشد داشته و مصرف در نقاط جهان به جز چین به میزان ۳ درصد افزایش یافته است. تقاضای ضعیف در اتحادیه اروپا، ژاپن و ایالات متحده با رشد تعدادی از کشورهای آسیایی جبران شد.

تقاضای ظاهری چین (به استثنای تغییرات در موجودی گزارش نشده) حدود ۳.۵ درصد رشد کرده است. همچنین واردات خالص مس تصفیه شده چین با وجود افزایش ۷۴ درصدی صادرات ۹ درصد افزایش یافت.

تراز اولیه مس تصفیه‌شده جهانی در نیمه نخست ۲۰۲۴ نشان‌دهنده مازاد اولیه حدود ۴۸۸ هزار تنی است. ICSG برای تراز بازار جهانی مس از محاسبه تقاضای ظاهری برای چین استفاده می‌کند که تغییرات در موجودی گزارش‌نشده را در نظر نمی‌گیرد. بنابراین برای تسهیل تحلیل بازار جهانی، تراز جهانی مس تصفیه تنظیم‌شده برای تغییرات موجودی چین در جدول پیوست گزارش گنجانده شده است که تعادل مس تصفیه شده جهانی را بر اساس برآورد میانگین تغییرات موجودی‌های رسمی ارائه شده توسط دو مشاور متخصص در بازار مس چین تنظیم می‌کند. بر این اساس، تراز مس تصفیه شده جهانی بر مبنای تغییرات برآورد شده در موجودی و ذخایر چین، مازاد ۵۷۳ هزار تنی را پیشنهاد می‌کند.

بازار مس

بر اساس میانگین برآوردهای ارائه شده توسط دو مشاور مستقل، تصور می‌شود که موجودی انبارهای مس چین در نیمه نخست ۲۰۲۴ در مقایسه با سطح پایانی سال ۲۰۲۳ حدود ۸۵ هزار تن افزایش یافته است.

موجودی مس نگهداری‌شده تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۴ در بورس‌های اصلی فلزات LME،COMEX و SHFE در مجموع به ۵۵۹ هزار و ۹۸۴ تن رسیده است که افزایش ۱۶۲ درصدی نسبت به میزان موجودی مذکور در پایان دسامبر ۲۰۲۳ داشت. متوسط قیمت نقدی LME در ماه جولای امسال ۹۳۹۳ دلار در تن بود که ۲.۶ درصد نسبت به میانگین ژوئن کاهش داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها